Door Pascale Fuchs
Leestijd: ongeveer 2 min.
Op 25 en 26 mei jl. werd het eerste internationale congres voor paraveterinairen georganiseerd. De initiatiefnemer voor het congres is in handen van de Italiaanse Vereniging van Paraveterinairen, Associazione Tecnici Ausiliari Veterinari (ATAV).
Het congres was gelijktijdig met SCIVAC, (een soort Voorjaarsdagen) dat haar achtste lustrum vierde. In het congrescentrum Palacongressi di Rimini was er een interessant en gevarieerd programma samengesteld met Italiaanse en buitenlandse sprekers. De meeste lezingen waren in het Engels en gaven inzicht en inspiratie in hoe het (para)veterinaire beroep er in verschillende landen uitziet. Door de organisatie was ik gevraagd iets te vertellen over de ‘customer experience’ vanuit een marketingperspectief en over de spoedzorg in Nederland.
Vooraf had ik me geïnformeerd bij diverse Italiaanse dierenartsen die in ons land aanwezig zijn om wat inzicht te krijgen in het niveau van de paraveterinairen daar. Dat blijkt heel verschillend te zijn. Van de grotere praktijken met meerdere dierenartsen, maar er zijn ook veel kleinere praktijken. Het verschilt ook per praktijk wat de paraveterinair doet. Betalen wordt daar nog vaak door een dierenarts gedaan, dat is toch bij ons een zeldzaamheid en behoort tot de taken van degene achter de balie. In mijn lezing hebben we een klantreis gemaakt waarbij er diverse praktische marketing ideeën de revue zijn gepasseerd. De start was de praktijkwebsite en het opnemen van de telefoon, waarbij ik het speciaal gemaakte wachtmuziekje van Dierenziekenhuis Eindhoven heb laten horen. Zij hebben een leuk liedje laten componeren met hulp van AI en daardoor zijn de bellers aantoonbaar minder geïrriteerd, tot zelfs zeer gecharmeerd.
Zelf ook even luisteren? Dat kan hier.
Het opnemen van de telefoon gebeurt in Italië met alleen maar “Pronto”, wat wordt gebruikt als “Hallo”, maar officieel betekent ‘Klaar om te spreken’. Dat kunnen wij ons niet voorstellen en is ook niet handig want daardoor weet je niet of je met de lokale bakker, visboer of met de dierenartsenpraktijk belt. Wij leren om eerst een begroeting te doen, dan de naam van de praktijk te geven en vervolgens je eigen naam te zeggen. Eventueel nog met een toevoeging “wat kan ik voor u doen?”
Programma ATAV
Naast het tweedaagse programma was er een grote beursvloer met diverse bedrijven uit de sector. Het was ruim opgezet met professionele stands die allemaal op een bepaalde manier aandacht vragen van de langslopende bezoeker.
Zo waren er zoete broodje met ijs, roze sokken, poepschepjes, chocola, bijen-Wuppies en T-shirts. Natuurlijk ook productinformatie en nieuws, maar daarvoor moest je wel de taal machtig zijn.
Voor de gasten van het congres was er vrijdagavond een welkomstborrel georganiseerd. De Italianen houden van een zeer uitgebreid aperitief met olijven en hapjes, alvorens aan tafel te gaan. Zaterdagavond was er een beachparty georganiseerd waar de karaoke heel populair bleek en door het hele strand werden de liedjes meegezongen.
Het Internationale karakter bestond deze eerste editie vooral uit de aanwezigheid van buitenlandse sprekers, er waren een handje vol Zwitserse en Nederlandse paraveterinairen, maar een dergelijk event moet groeien en de organisatie is zeer gemotiveerd om er een succesvol vervolg aan te geven. Rimini zelf is wellicht ook nog niet helemaal makkelijk te bereiken als je nog niet weet waar je precies naar toe gaat, maar het is zeker een erg leuke plaats om voor een paar dagen te bezoeken. Hopelijk komen er een volgende keer meer buitenlandse paraveterinairen!